Hållbarheten är helt sidoordnad när företag jagar låga kostnader i sin logistik. Det var det utmanande utgångsläget när näringslivets logistiktoppar, tillsammans med infrastrukturminister Anna Johansson, möttes på mässan Logistik och transport och diskuterade förutsättningarna för miljöframsteg.
En rad chefer från näringslivet – bland annat SKF och Ikea – framträdde under den inledande delen av konferensen på tisdagsförmiddagen, men först att tala var infrastrukturminister Anna Johansson och forskaren Linda Styhre.
Ministern tog avstamp i regeringens allmänna ambition att göra samhället mer hållbart såväl ekologiskt som ekonomiskt och socialt.
– För mig är infrastruktur inte så mycket väg och räls utan samhällsbygge. Så vi måste fråga oss hur flödena ska se ut och vad vi behöver göra för att de ska bli möjliga, sade Anna Johansson och nämnde planerna för 74-tonslastbilar och vägslitageavgift bland exemplen.
Linda Styhre, från IVL Svenska miljöinstitutet, kunde inte jubla över hur näringslivet värderar miljöarbetet enligt hennes forskning.
– Det finns företag som jobbar jättehårt för hållbarhet men hos de allra flesta är det inte en prioriterad fråga, sammanfattade hon bilden.
– Många företag säger ’vi följer lagar och regler, vad mer tycker ni att vi ska göra’.
Därmed landar förändringsfrågan i politikens knä, blev hennes slutsats.
Företagen är inställda på att tilltagande reglering blir en av de starkaste förändringskrafterna under åren som kommer. Enligt enkäter som Linda Styhre visar tycker företagen att regleringen är acceptabel – under vissa förutsättningar. Reglerna måste vara mycket tydliga, långsiktiga och gemensamma för hela EU, samt rättvisa på så vis att de inte missgynnar vissa företag beroende på var de ligger i landet eller vilka transportslag de använder.
Anne-Lie Lind, som till nyligen var direktör för SKF:s logistikapparat med 1600 anställda och som är ordförande i Akkafrakt, lade vikt vid det personliga engagemanget. Som chef lät hon själv byta till elbilar, och uppmuntrade videokonferenser för att minska resandet.
– Var modig: Börja med någonting inom 72 timmar. Gör det inte för komplicerat, sade hon.
Anne-Lie Lind efterlyste bättre kunskapsstöd om hur stor påverkan olika åtgärder har.
– Jag vet fortfarande inte om det är mer miljövänligt att jag tar pappersmuggen när jag tar kaffe eller diskar min mugg. Där skulle jag behöva någon som berättar det för mig. Idag är vi blinda hönor. Hur kan vi veta att vi väljer rätt varje dag?
Övriga chefer som talade var Maria Andersson, globalt ansvarig för Ikeas sjöfrakt, KGH Customs Services vd Anita Graff samt rederiet Transatlantics vd Helene Mellquist. Moderator var liksom de senaste åren Åsa Lindell.
En mentometerkoll med publiken efter framträdandena tydde dock inte på att miljöfrågan kommer att få avgörande påverkan på företagen under de närmaste åren heller. 7 procent av publiken svarade att hållbarhet och CSR påverkar företagen mest, långt färre än dem som trodde på större inflytande av en finansiell krasch eller av svängningarna i oljepriset och växelkurserna.
Alexander Kristofersson