Två av Europas största lastbilstillverkare bildar ett samriskbolag för utveckling av vätgasbaserade bränsleceller, och efterlyser ett politiskt ramverk för vätgas inom EU.
Den 29 april presenterade de två lastbilstillverkarna Daimler Truck AG och Volvokoncernen grunddragen i sin utvecklingsplan för Cellcentric, som är de båda företagens nya gemensamma samriskföretag på området bränsleceller, där målet är lastbilar för exempelvis fjärrtransporter med vätgasbaserade bränsleceller som drivkälla.
Produktionen av bränslecellerna är planerad att inledas 2025. För att påskynda lanseringen av vätgasbaserade bränsleceller vill de två ägarna av Cellcentric också se ett politiskt ramverk för vätgas inom EU, så att tekniken kan bli en kommersiellt gångbar lösning.
Daimler Truck AG:s och Volvokoncernens mål är att börja med kundtester av bränslecellslastbilar om cirka tre år och att serietillverkningen av bränslecellslastbilar ska vara i gång under den andra hälften av det här årtiondet.
Som ett viktigt steg på vägen mot serietillverkning förbereds just nu en för-serietillverkning på en ny anläggning i Esslingen utanför Stuttgart. Parallellt skalar Cellcentric upp den pågående prototyptillverkningen.