Hyrorna för logistiklokaler ser ut att ligga still eller kommer till och med att sjunka i vissa delar av landet. Det menar fastighetsrådgivaren Colliers som publicerat sin årliga rapport. Orsaken är alla de nya logistiklokaler som byggs i olika delar av landet.
De högsta lagerhyrorna i landet betalar man i Stockholm-Rosersberg. Där kan kvadratmeterhyrorna ligga uppemot 950 kr per kvadratmeter under 2020. Betydligt lindrigare kommer man undan i logistiklägen som i Jönköping, Örebro, Eskilstuna eller Borås. Där kan lagerhyran ligga neråt 450 kronor kvadratmetern. Det framgår av Colliers Internationals Logistics Market Report 2020 som nyligen kommit ut.
Enligt rapporten är tendensen att hyresnivåerna kommer att ligga stilla under de närmaste åren. I vissa logistikområden kommer de till och med att vara lägre än tidigare prognoser.
Anledningen till det är att en rad nya logistikområden håller på att byggas, vilket ger ett ökat utbud. Det ger också ett antal större vakanser av äldre lager och logistiklokaler. Dessutom tillkommer den allmänna osäkerheten om konjunkturutvecklingen i Sverige.
Colliers konstaterar att ny- och utbyggnaderna fortsätter att ligga på en hög nivå, mer än en halv miljon kvadratmeter logistiklokaler i anläggningar större än 10 000 kvm byggdes under året. Det är den nästa största noteringen någonsin, endast 2018 var utbyggnadstakten högre.
– Trenden att uppföra logistikbyggnader på spekulation ser också ut att fortsätta och blir allt vanligare, säger Anders Johansson, ansvarig för industri- och logistikfastigheter på Colliers Stockholmskontor. En knapp tredjedel av logistiklokalerna byggdes på spekulation under 2019 enligt Colliers uppgifter.
Bland investerare är logistiklokaler en het sektor. Antalet transaktioner fördubblades under året. Årets största affär med logistikfastigheter var amerikanska Blackstones köp av logistiklokaler i mellersta och södra Sverige på sammanlagt nästan 500 000 kvm av Corem.
En genomgående trend är också att priserna på logistikfastigheter i attraktiva lägen går upp. Det innebär att direktavkastningskraven sjunker och nu ligger de under 5,0 procent på flera håll. Ett exempel är affären mellan Prologis och Logistikfastigheter, ägt av Bockasjö och Alecta, vilket motsvarar en direktavkastning på cirka 4,4 procent.
Mats Udikas