Den kompensation som regeringen föreslår för godstransporter på järnväg i budgeten för 2016 är för låg. Det menar Näringslivets transportråd. Kompensationen som ska underlätta för järnvägsföretagen föreslås till 75 miljoner om året under den kommande fyraårsperioden.
Stegvis höjs nu banavgifterna på den svenska järnvägen. Fram till 2025 ska banavgifterna öka till 2,4 miljarder kronor enligt planerna. Det är något som Näringslivets transportråd länge protesterat emot, särskilt med tanke på i vilket dåligt skick den svenska järnvägen befinner sig i:
– Det är inte rimligt att börja med att höja avgifterna för en tjänst som ännu inte levererats, säger Näringslivets transportråd i en skrivelse till Trafikverket.
I budgetpropositionen finns ett förslag att anslå 75 miljoner kronor per år till järnvägen under fyra år som ett slags kompensation för de höjda banavgifterna.
– Det är angeläget att konkurrensvillkoren för godstransporter på järnväg är goda, motiverar regeringen sitt förslag i budgeten för 2016. Trafikverket har nu fått ett regeringsuppdrag att se över förutsättningarna för olika åtgärder som de 75 miljonerna kan användas till och som stämmer överens med EU:s regelverk.
Transportrådet menar att det är en låg kompensationsnivå som regeringen föreslagit, särskilt med tanke på de höjningar av banavgifterna som redan gjorts. 2010 låg banavgifterna på omkring 600 miljoner, under 2016 beräknas de till 1462 miljoner.
– Ompröva höjningarna av banavgifterna, upprepar åter Transportrådet.
Mats Udikas