Malmö kombiterminal behöver öka sin kapacitet och kommer att installera två portalkranar. Fastighetsägaren Jernhusen genomför upphandlingen och de nya kranarna ska vara igång i början av 2018.
Trafikvolymen har mer än fyrfaldigats på Malmö kombiterminal sedan 2013 då Mertz Transport tog över driften.
– Idag hanterar vi 80 000 enheter per år, säger produktionschef Karl-Johan Mertz. Det är mest trailrar, men naturligtvis också växelflak och containrar.
Idag klarar man hanteringen med hjälp av tre containertruckar, med en fjärde i reserv. Karl-Johan Mertz säger att man länge har haft högt tryck på terminalen och mycket förfrågningar:
– Vi vill utveckla vår verksamhet och planerar för det redan till nästa tågplan.
De nya portalkranarna kommer att kunna hantera 140 000 enheter per år. Investeringen som görs av fastighetsägaren Jernhusen är värd omkring 100 miljoner kronor.
Totalt ankommer mellan sju och nio tåg om dagen till Malmö kombiterminal, både från kontinenten och från övriga Sverige. Företagen som trafikerar terminalen är Green Cargo, Tx Logistik, Kombiverkehr, Hupac och Samskip. Dessutom är Cargonet på väg att starta trafik till terminalen.
Mats Udikas