Konkurshotet som vilar över jätten Hanjin Shipping vållar rejäla störningar på marknaden för sjötransporter från Asien. Nu skjuter koncernordföranden till 300 miljoner kronor ur egen ficka för att lasta av kundernas gods från rederiets fartyg, som den senaste veckan inte har släppts in i hamnar.
Tillsammans med motsvarande 470 miljoner kronor från Hanjin Shippings moderkoncern Hanjin Group ska pengarna från dess ordförande Cho Yang-ho räcka för att få av godset från Hanjin Shippings fartyg. Det skriver Fortune på tisdagen. Fartygen är åtminstone tillfälligt satta ur spel så länge hamnar inte har klarhet i vem som ska betala för tjänsterna om de tas emot.
Medlen som skulle behövas för att rädda Hanjin Shipping i sin helhet är dock mycket större än som lätt kan skjutas till. Vid senaste årsskiftet uppgick bolagets skulder till motsvarande över 40 miljarder kronor.
Stoppet i hamnarna för Hanjins lastade fartyg har vållat frågetecken hos varuägare och speditörer. Alternativa rederier har behövt hittas för stora godsmängder, och fraktpriserna på avistamarknaden uppges ha dragit iväg. Men så länge fartygen existerar är det frågan om prisuppgången kan bli mer än tillfällig på containertransporternas marknad som präglas av enorm överkapacitet i förhållande till världshandelns behov.
Hanjin är ett av världens stora rederier, inte minst på containersidan. Wall Street Journal refererar att det kan ha stått för 7 procent av sjötransporterna på sträckan Asien–USA. Enligt analyshuset Alphaliner driver Hanjin Shipping verksamhet med 99 containerfartyg varav 37 ägda och 62 chartrade. Den totala containerkapaciteten uppges vara cirka 320 000 teu, motsvarande 3 procent av världens totala.