Jungheinrich har startat tillverkningen av dieseldrivna motviktstruckar med kapacitet på mellan 6 och 9 ton i sin fabrik i Moosburg. Grundkonstruktionen kommer från danska Dantruck, vars konkursbo Jungheinrich tagit över.
Jungheinrichs serie av tunga motviktstruckar har beteckningen ”DFG/TFG Baureihe 6”. Företaget har flyttat över produktionen till Moosburg från Dantruck i danska Uldum.
– Vi räknar med att få den till Sverige tidigast under senare hälften av 2013, säger Folke Rieckmann, vd för Jungheinrich AB. Truckarna i serien upp till nio ton kommer att vara försedda med hydrodynamisk transmission, så kallad momentomvandlare.
Jungheinrichs mindre dieslar, upp till fem ton, finns alla med hydrostatisk transmission, antingen som standard eller tillval. Det är en teknik som ger lägre överföringsförluster och därmed snålare drift.
Truckarna i Baureihe 6 kommer att klara EUs avgasnorm Steg 3a som standard. Partikelfilter för Steg 3b finns som tillval.
Dantruck, som är Danmarks enda trucktillverkare gick i konkurs under 2011, men fortsatte produktionen. I somras övertog Jungheinrich verksamheten.
Tidigare var det Toyota som representerade Dantruck på den svenska marknaden. Idag har man ersatt med truckar från Cargotec – Kalmar i segmentet 6-9 ton, medan de tyngsta maskinerna i Toyotas svenska program kommer från Konecranes – SMV.