Transporterna på räls till och från Göteborgs hamn går som tåget. Rekordmånga containrar via järnväg hanterades förra året.
Fyra nya tågpendlar till Piteå, Gävle, Fiskarheden och Jönköping i kombination med tätare avgångar och högre lastningsgrad — så förklarar Göteborgs Hamn det faktum att järnvägsvolymerna förra året ökade med 9 procent och landade på siffran 458 000 TEU.
– Intresset är betydligt större nu än vad det var för bara några år sedan – alla vill ta tåget just nu. I grunden är det en konsekvens av den höga kapacitet som järnvägstransporter erbjuder och fortsatt ökande miljömedvetenhet hos transportköparna. Järnvägen är också ännu starkare gentemot lastbilstrafiken nu på grund av ökade dieselpriser och den chaufförsbrist som blivit allt tydligare under pandemin, säger Antti Laakso, Senior Logistics Development Manager på Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Orsaken till rekordsiffrorna är enligt Antti Laakso dels att hamnbanans utbyggnad har inneburit att järnvägssystemet blivit tillförlitligare, dels att satsningar har gjorts på spåranslutna omlastningsterminaler. Dessutom lyfter han fram APM Terminals investeringar i containerterminalens järnvägshantering.
— Det bygger attraktionskraft, säger Antti Laakso.
Göteborgs Hamn tror nu på en fortsatt utveckling av godstrafiken på järnväg och att man redan nästa år överstiger 500 000 TEU.