Har tagit fram en eDaily-version med vätgasdrift från Hyundai. Inledande tester med prototyp har gjorts i Europa.
Iveco Daily finns sedan tidigare med såväl förbränningsmotor som med batterielektrisk drift, men nu har den italienska fordonstillverkaren även börjat testa en version som drivs via bränsleceller och vätgas.
Protoypen Iveco eDaily Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), som nyligen visades upp på IAA-mässan i Hannover, har en totalvikt på 7,2 ton. Fordonet har ett 90 kW vätebränslecellsystem från samarbetspartnern Hyundai samt en 140 kW e-motor. Vidare tillhandahåller sex tankar en kombinerad lagringskapacitet på 12 kg väte.
Av tester som gjorts i Europa framgår att vätgasfordonet har en räckvidd på 350 km med en maximal nyttolast på 3 ton och tankningstid på <15 minuter. Enligt Iveco kommer vätgasfordonet eDaily FCEV att vara bäst lämpad för leveranser där lång räckvidd med hög nyttolast är nödvändig, samtidigt som batteriversionen eDaily BEV är lämpligare för kortare transportsträckor.
— Samtidigt som vi tillkännager att vårt helelektriska eDaily-projekt har blivit verklighet är vi glada över att kunna presentera den första vätgasdrivna eDaily för världen. Baserat på denna prototyp siktar vi på att rulla ut en liten serie FCEV-transportbilar för test med utvalda kunder i slutet av nästa år, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör hos Iveco Sweden, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Denna spännande milstolpe i vår hållbarhetsresa är ett resultat av det framgångsrika samarbetet mellan Iveco Group och Hyundai Motor Company och visar hur vi kan uppnå konkreta resultat på kort tid genom att kombinera våra styrkor.