Svenska last mile-aktörer bildar nytt, gemensamt bolag — värderas till mångmiljardbelopp.
Det nya bolaget kommer att få namnat Instabee och ledas av Budbees grundare Fredrik Hamilton som vd och med Instabox grundare Alexis Priftis som arbetande styrelseordförande.
Enligt ett pressmeddelande värderas det nya bolaget till 18 miljarder kronor, och bland majoritetsägarna återfinns de två grundarna samt investmentbolaget Kinnevik. Övriga ägare är bland annat EQT, AMF, Stena Sessan och H&M.
Processen för samgåendet är nu föremål för granskning av Konkurrensverket, som först måste ge sitt godkännande till planen.
”Fantastisk möjlighet”
Instabox grundades 2015, medan Budbee startades året efter.
— Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton i pressmeddelandet.
— Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, kommenterar Alexis Priftis.
Synergieffekter
I pressmeddelandet uppges att ”det nya bolaget kommer fortsatt att utmana traditionella statligt ägda postalaktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden”.
Vidare sägs att ”potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar (kommer) att leda till betydande besparingar när det gäller koldioxidavtryck”.