Förhandlingarna har pågått i 20 år, men nu har FN:s sjöfartsorganisation IMO fattat beslut om en strategi för att utsläppen av växthusgaser från världens sjöfart ska halveras på 42 år. Ett historiskt beslut, utropar Svensk sjöfart.
– För Svensk sjöfart är detta ett positivt och mycket välkommet beslut som Sverige är en stark bidragande part i, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljöfrågor på Svensk sjöfart, i ett pressmeddelande.
Han har deltagit i den svenska delegationen till IMO under förhandlingarna.
– En annan positivt bidragande faktor till beslutet var att hela den internationella sjöfartsindustrin ställde sig upp och sa ’vi både vill och kan reducera växthusgasutsläppen men behöver ambitiösa mål’, säger han.
Sedan tidigare finns globalt bindande krav på fartygens energieffektivitet och på rapporteringen av fartygens koldioxidutsläpp.
Överenskommelsen i IMO ska minska sjöfartens totala växthusgasutsläpp med 50 procent till år 2050 jämfört med 2008, med nollutsläpp som långsiktigt mål. Svensk sjöfart refererar till den som ”sjöfartens Parisavtal” och kallar den för ett historiskt beslut.
Även den globala branschorganisationen Bimco hyllar IMO:s beslut. Bimco har 2 000 medlemmar, som står för drygt hälften av världens tonnage.
– Strategin visar att det finns bara en väg framåt, den mot mindre koldioxidutsläpp, säger Lars Robert Pedersen, ställföreträdande generalsekreterare för Bimco och även han delegat i förhandlingarna.
– Det här visar vägen mot utvecklingen av ny teknik och nya fartyg.