Spotmarknadspriset på containertransporter mellan Asien och Europa har fallit tre veckor i rad. De är nu omkring hälften av priserna i början på månaden noterar nyhetsbrevet Loadstar. Detta trots att augusti traditionellt är högkonjunkturmånad för containertransporter.
De sjunkande priserna på containertransporter är dåliga nyheter för pressade containerrederier, varav flera just nu går med förlust. Enligt speditörernas nyhetsbrev Loadstar sker nu allt fler bokningar via spotmarknaden, eftersom marknaden är så oförutsägbar.
I minskande omfattning tecknar nu transportköparna långtidskontrakt med containerrederierna. Loadstar uppger att proprortionen mellan kontraktsleveranser och spotleveranser är omkring 50/50 hos Maersk Line. Här citerar man en uppgift från rederiets vd Sören Skou.
Indexet Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) som noggrant följs av marknaden föll förra veckan 10 procent till 691 dollar för 20-fotscontainer för transport mellan Asien och någon av fyra stora containerhamnar i Västeuropa. Spotpriserna till Medelhavet föll 15 procent.