Sveriges Åkeriföretag flaggar för kraftigt ökade fraktpriser. Orsaken är det stegrande dieselpriset.
I samband med årsskifte regleras många transportavtal för såväl offentlig sektor som näringsliv. Enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag kommer det höga dieselpriset — som uppges ha ökat med cirka 40 procent på ett år — att innebära en historisk ökning av fraktkostnader på mellan 10–15 procent för många företag och organisationer.
Ökningen beror bland annat på den ökade inblandningen av biodrivmedel som krävs till följd av reduktionsplikten, som höjdes vid årsskiftet, samt på ökade marknadspriser.
— Vid årsskiftet regleras många transportavtal vilket kommer innebära ökade kostnader på mellan 10–15 procent för många företag och organisationer. En sådan stor uppräkning ser vi sällan och anledningen är det kraftigt ökade dieselpriset, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef hos Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande.
Även om många transportavtal innehåller en bränsleklausul, som innebär att kostnaden för diesel regelbundet regleras, så påpekar Ulric Långberg att detta inte är alltid en garanti för att inte kunder och konsumenter i slutänden kommer att drabbas av de ökade priserna.
— Även om en bränsleklausul finns i många avtal är den snabba ökningen av dieselpriset en stor utmaning för många åkeriföretag då kostnadsökningarna inte regleras direkt. Transportkostnaderna måste tas ut av kund och i förlängningen konsument. Då det mesta av det vi konsumerar transporteras på lastbil kommer vi med all sannolikhet att få se en prisökning på många varor och tjänster framöver, kommenterar Ulric Långberg.