Hector Rail drar nu Tx Logistiks tåg från tyska gränsen upp till Malmö och Göteborg. Hector Rail har tecknat ett treårigt avtal om att ta över delar av Tx Logistiks transporter i Skandinavien, sedan den italienska godstågsoperatören förlorat tillstånden att driva trafik i Sverige, Danmark och Norge.
Tx Logistik driver flera tåglinjer från sitt godsnav i tyska Herne till Sverige. Företaget går sex gånger i veckan till Malmö och två gånger i veckan till Göteborg. Det är intermodala transporter med främst trailrar, men också containrar.
I början på oktober drog Transportstyrelsen in Tx Logistiks tillstånd att driva järnvägstrafik i Sverige. Enligt myndigheten saknar tågoperatören ett fungerande system för styrning och kontroll av säkerheten. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten som nu behandlar ärendet.
Hector Rail har tecknat ett treårigt avtal med Tx Logistik om gränsöverskridande trafik från Padborg vid tyska gränsen upp till Malmö och Göteborg. Dragningen på den tyska sidan, från Herne till Padborg, gör Tx Logistik i egen regi.
– Avtalet gäller endast de gränsöverskridande linjerna till Malmö och Göteborg, säger Mats Nyblom vd för Hector Rail, som ett svar på en direkt fråga.
Tx Logistik har också ansvaret för Coops tåg med trailrar mellan Malmö och centrallagret i Bro fem gånger i veckan i båda riktningarna. Här är det Rushrail som tagit över dragningen av tåget. Tx Logistik var tidigare vidtalat för att dra Spedition Bodes linje mellan Lübeck och Stockholm Nord, med bland annat dagligvaror till Lidl och skogsprodukter på returen.
Den linjen ska vara igång i december med tre avgångar i veckan. (Se artikeln: Spedition Bode först att lasta av i Stockholm Nord) Än finns inga uppgifter om vem som ersätter Tx Logistik på den linjen.
Mats Udikas