400 snabbtågsmiljarder rakt i sjön parat med en alltjämt gigantisk underfinansiering av det svenska järnvägsnätet. Så beskriver moderaternas trafikpolitiska talesperson regeringens senaste infrastrukturproposition i ett debattinlägg.
”Tomas Eneroth (S) är obegripligt nöjd och beskriver infrastrukturpropositionen som ”Bigger than Biden”. Det han ägnar sig åt är dock en politisk charad”. Så inleder Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus sin debattartikel i Göteborgs-Posten häromdagen.
Enligt Maria Stockhaus är underhållsskulden i det svenska järnvägsnätet idag 66 miljarder kronor och fortfarande växande. Nuvarande infrastrukturplan är, menar hon, också underfinansierad med totalt 105 miljarder kronor.
”Hastigheten har sänkts på 125 mil statlig väg på grund av bristande underhåll. I stort sett varje större infrastrukturprojekt blir dyrare än beräknat och kraftigt försenat. Vi riskerar massnedläggning av svenska flygplatser och att hamna på efterkälken i den viktiga omställningen av vägtrafiken”, skriver Maria Stockhaus i debattartikeln.
Moderaterna säger fortsatt nej till en satsning på höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö:
”Moderaterna vill se kraftiga satsningar på väg och järnväg. Vi skall rusta det vi har och bygga nytt där det behövs. Vi finansierar våra satsningar genom att säga nej till höghastighetståg. Ministerkollegan Per Bolund (MP) slog på den gemensamma presskonferensen fast att höghastighetstågen skall stå klara innan 2035. Det innebär att alla nödvändiga projekt som Tomas Eneroth nämner i sin artikel riskerar att skjutas på obestämd framtid”, skriver Maria Stockhaus.