De sysslar med elproduktion och behövde ett nytt räddningsfordon till en av sina största elproduktionsanläggningar. Vad kunde falla sig mera naturligt än en eldriven transportbil?
Statliga Vattenfall har som mål att alla bilar i företagets fordonsflotta vid Ringhals kärnkraftverk utanför Varberg ska vara eldrivna år 2026. Det första steget dit är den nya räddningsbil som företaget i februari fick levererad till Ringhals kärnkraftverks egen brandstation.
Räddningsbilen – en eldriven Mercedes Vito – används som ledningsbil vid utryckningar till en brand eller andra incidenter av brandstationens räddningsbefäl.
– I första hand arbetar vi på kärnkraftverket, men vi bistår även Räddningstjänsten Väst vid utryckningar i Ringhals närområde. Att vi får vara först ut med en helt eldriven ledningsbil ligger helt i linje med det miljömål Ringhals och Falck delar: att köra eldrivna bilar, säger Esbjörn Strömberg, platschef vid Falck räddningstjänst som sköter det operativa räddningsarbetet vid en utryckning.
Ledningsbilens interiör har anpassats för att passa ett kärnkraftverks specifika behov. Här finns till exempel förvaring för utrustning som mäter radioaktivitet, gaser och nuklider, lättåtkomliga utrymmen för skyddskläder, ritningar och avspärrningsmaterial.
Den nya räddningsbilen är också utrustad med flera skräddarsydda lösningar för brandstationens behov: Bakluckans innerpanel har försetts med infällda spotlights som ger bra arbetsbelysning när luckan i uppfällt läge blir ett litet tak som skyddar mot västkustens ibland blöta väder. En utdragbar hurts för ritningar blir arbetsbord och har dessutom försetts med en whiteboard som förenklar ledningsarbetet.
BILDEN UNDER: Mikael Linder, internt räddningsbefäl på Ringhals kärnkraftverk med den nya, specialutrustade räddningsbilen, en Mercedes e-Vito. Bilen är utrustad med bland annat whiteboardtavla, kartlådor och arbetsbord. Och bakluckan kan samtidigt fungera som tak vid dåligt väder. Foto: Mercedes-Benz