Stockholm förlorade kampen om att få husera det som blir Sveriges första permanenta elväg. Valet föll istället på en av de mest trafikerad Europavägsträckorna i Mälardalen.
Trafikverket har nu beslutat att det blir E20 mellan Örebro och Hallsberg som får husera Sveriges första permanenta elväg, det vill säga en vägsträcka där fordon som drivs på el ska kunna strömförsörjas direkt från vägbanan – antingen från luftledning eller från en ledning i vägbanan.
Trafikverkets beslut var resultatet av en sammanvägd bedömning utifrån många kriterier och hänsyn, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för Elektrifieringsprogrammet på Trafikverket till Transportnytt.
Arbetet med att upphandla teknik för elvägen och så småningom entreprenörer pågår nu för fullt. Vilken teknik för elvägen det blir har man ännu inte beslutat om, uppger Kenneth Natanaelsson. Men det är i praktiken tre olika tekniklösningar som man har att välja mellan, påpekar han:
Elväg med elöverföring via luftledning, som är den teknik som använts på teststräckan som tidigare fanns på en sträcka av E16 utanför Sandviken i Gästrikland.
Elväg med elöverföring via en kabel i vägbanans yta.
Elväg med induktiv elöverföring via en ledning nedgrävd några centimeter under asfalten.
Induktiv elöverföring provas med start i sommar på en 1,6 kilometer lång vägsträcka mellan flygplatsen i Visby och busstationen i stadens centrum. Den eldrivna buss som satts in i trafik på elvägen mellan flygplatsen och Visby centrum får sina batterier laddadade induktivt medan den kör på elvägen.