Trafikverket vill säkra en framtida ny järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm och vill därför att de berörda områdena och en föreslagen ny järnvägssträcka på den svenska sidan pekas ut som riksintressen.
För att säkra en framtida ny järnvägsförbindelse mellan Stockholm Oslo föreslår Trafikverket att två områden pekas ut som riksintressen:
den föreslagna Nobelbanan – en ny järnvägsförbindelse mellan Värmlandsbanan vid Kristinehamn och Mälarbanan vid Örebro
Ett område mellan Karlstad och gränsen mot Norge.
Trafikverket har inte pekat ut någon specifik sträckning för vare sig Nobelbanan eller den nya järnvägssträckningen över gränsen mellan Sverige och Norge:
– I norra änden utgör den befintliga Kongsvingerbanan avgränsningen och i den södra änden kan man säga att avgränsningen går som en linje mellan Arvika och Askim i Norge, förklarar Jonas Karlsson, vd för det svenska interkommunala intressebolaget Oslo-Stockholm2.55 AB som driver frågan om en ny snabbare järnvägsförbindelse mellan de båda huvudstäderna.
Nedlagda banor mellan Värmlandsbanan och Mälarbanan
BILDEN T H: Karlskoga station när Nora-Karlskoga Jernväg trafikerades av ångtåg. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm, Hagfors.
Nora-Karlskoga Jernväg (NKJ): En privatbyggd enkelspårig oelektrifierad normalspårig järnväg som sträcker sig mellan Otterbäcken vid Vänern och Nora. Järnvägen går över Karlskoga och byggdes för att frakta järnmalm från gruvorna i Bergslagen till utskeppningshamnen i Otterbäcken. Används sedan många år bara för godstransporter.
Nora Ervalla Jernväg: En privatbyggd enkelspårig oelektrifierad normalspårig järnväg som sträcker sig mellan Nora och Ervalla, där banan ansluter till Mälarbanans gamla sträckning över Frövi.
Örebro-Svartå Jernväg (ÖrSj): En privatbyggd enkelspårig normalspårig järnväg mellan Örebro och Svartå vid Värmlandsbanan. Järnvägen köptes av staten 1907 och elektrifierades 1937. Periodvis gick nattåg Oslo–Stockholm på banan för att slippa vända mitt i natten i Laxå, eftersom Värmlandsbanan då fortfarande anslöt till Laxå från öster (vilket medförde att alla tåg mellan Stockholm och Oslo var tvungna att vända i Laxå). Järnvägen mellan Örebro Svartå är uppriven men banvallen finns kvar längs stora delar av sträckan.