Det kanadensiska flygbolaget möter stor efterfrågan på flygfrakt och satsar samtidigt rejält på e-handelsgods. Därför återinsätter man flygplan i trafik och plockar ut sätena ur flera av sina plan.
Air Canada har precis som andra flygbolag som driver passagerartrafik drabbats hårt av pandemin, men flygbolaget har också satsat rejält på att ställa om delar av flottan till flygfrakt och lyckats växa inom detta segment.
I dagarna meddelade Air Canada att man ska återinsätta två Boeing 787-plan som idag står parkerade i trafik, men nu som fraktplan. Därutöver ska bolaget konvertera fem andra plan ur sin flotta till fraktplan – tre Boeing 777 samt två Airbus A330.
Redan under pandemins första våg förra året började Air Canada att konvertera flera av flygplanen i sin flotta för godstransporter – en åtgärd som man var det första flygbolag i världen att ta till under pandemin.
– Vi ser fortsatt extremt hög efterfrågan men nu är vi fulltecknade, sade Jason Berry, vice vd för Air Canadas flyggodsdivision i en intervju i branschtidningen the Loadstar.
Air Canada gör i dagsläget cirka 220 godstransporter i veckan med konverterade passagerarplan och i maj räknar bolaget med att vara uppe i cirka 250-260 godstransporter i veckan, uppger Jason Berry för the Loadstar.
BILDEN T H: Ett av Air Canadas passagerarplan som konverterats till godstransportplan. Foto: Air Canada