Världens sjätte respektive tionde största containerrederier är på väg att slå sig ihop, Hapag-Lloyd och UASC. Tillsammans kan de ta fjärdeplatsen.
Hapag-Lloyds börskurs steg 12 procent när uppgifterna om den långt förhandlade, men inte tillkännagivna, fusionen med Dubaibaserade rederikollegan UASC beskrevs i den tyska tidningen Manager Magazin i förra veckan.
Hapag-Lloyds fartyg kan sammanlagt bära motsvarande 920 000 tjugofotscontainrar (teu), medan UASC:s kapacitet är 550 000 teu. Enligt den beskrivna planen ska UASC:s ägare – i huvudsak arabiska statsfonder – få 28 procent av aktierna i Hapag-Lloyd i utbyte mot sitt bolag.
Enligt brittiska nättidningen The Loadstar ryktas det att UASC, vars resultat inte publiceras, förra året gick med cirka 500 miljoner dollar i förlust, sedan efterfrågan och priserna på containertransporter mellan Asien och Europa kraschat. Även Hapag-Lloyd gick knackigt men klarade sig undan med ett positivt resultat för helåret.
Ett villkor för sammanslagningen uppges vara att huvudkontoret ska förbli i Hamburg. Sedan 1903 har ledningen för Hapag-Lloyd, som då var störst i världen, suttit i ”Ballinhuset” där.