– Vi fick ställa in två avgångar och gå med reducerad last i en del fall. Det konstaterar vd Morgan Olausson på DFDS Sverige när hans summerar de mest påtagliga effekterna av hamnkonflikten i Gothenburg Roro Terminal.
Gothenburg Roro Terminal, GRT, är en av de hamnterminaler i landet som är hårdast trafikerad med industrigods. Det är en viktig transportlänk för de svenska exportföretagen. Från terminalen trafikerar tre rederier hamnar i främst Belgien och Storbritannien, med totalt 20-30 avgångar i veckan.
Terminalen var uttagen i hamnkonflikten under 27-28 januari, från kl 14 till midnatt båda dagarna. För DFDS del innebar det att man fick ställa in två avgångar till Gent helt och hållet, att lossningen av ytterligare fartyg försenades och att ett antal avgångar fått gå med reducerad last: omkring hundra trailrar och andra enheter på fartyg som har kapacitet på tre gånger så mycket.
– Vi blir hårt drabbade av pågående konflikt helt enkelt och det drabbar framför allt våra kunder. Det blir försenade leveranser, konflikten slår därmed mot industrin, och då i synnerhet mot bilindustrin och skogsindustrin som har Göteborgs hamn som sin bas för all export, konstaterar Morgan Olausson, vd på DFDS Sverige. Rederiet äger 65 procent av Gothenburg Roro.
Samtidigt som han ogillar situationen, så ger han terminalarbetarna en eloge för att de agerat korrekt i samband med de två varslen på GRT.
– Vi har inte sett några maskningsaktioner eller andra aktioner som det ryktats om i samband med strejken. Alla jobbar på bra och de lägger inte ner arbetet förrän strejken inleds.
Olausson passar på frågan om han har några förslag på hur konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Transportföretagen ska lösas.
– Det är inte längre en konflikt på lokal nivå, utan den har flyttats upp till riksnivå. Jag räknar med att parterna tar sitt ansvar och att förhandlingarna återupptas omgående, säger Morgan Olausson. Han påminner om att det är en 40 år gammal konflikt som hade sin upprinnelse i att Hamnarbetarförbundet en gång bröt sig ut ur Transportarbetareförbundet.
Strejkerna inleddes onsdagen 23 januari i ett tiotal hamnar. Hamnarbetarförbundet utlyste två timmars punktstrejker, medan arbetsgivarsidan svarade med blockader resten av dagen i alla drabbade hamnar. Detta upprepade sig i ytterligare tio hamnar 24 januari och fem hamnar 25 januari.
Söndagen 27 januari togs hamnarbetsplatserna i Malmö ut liksom Gothenburg Roro. På måndagen 28 januari fortsatte konflikten i Gothenburg Roro och i Söderhamn.
29 januari utlyste arbetsgivarna en lockout i hamnbolaget Shorelink med verksamhet i Piteå, Skellefteå och Luleå. Det är ett svar på den övertidsblockad som Hamnarbetarförbundet lagt i Shorelink under hela strejkperioden.
Under 6-7 februari så väntas arbetsnedläggelse i Hallands Hamnar under båda dagarna. I Mönsterås och på SCA:s terminal i Sundsvall pågår konflikten under en dag.
Medlarna som Medlingsinstitutet utsett, har träffat Transportföretagen som representerar arbetsgivarna, och Hamnarbetarförbundet 29-30 januari. Inga fler möten med medlarna är inplanerade uppgavs efteråt.
Mats Udikas