Green Cargo börjar driva godstrafik i Norge 20 mars, efter att norska Cargolink lagt ner. Green Cargo kommer att trafikera de de flesta större järnvägssträckor i Norge dagligen och har anställt Cargolinks tidigare vd Kjell Owrehagen.
Det Autolink-ägda norska järnvägsföretaget Cargolink beslutade att lägga ner sin verksamhet i mitten på februari i år. Beslutet kom efter att företaget gått med förlust i flera år och efter att man fått anmärkningar från norska Statens Jernbanetillsyn.
Cargolink uppges ha omkring 25 procent av godsmarknaden i Norge. Nedläggningsbeslutet påverkar omkrings 70 anställda.
Green Cargo träder nu in och börjar driva trafik från och med 20 mars. Man har rekryterat Cargolinks tidigare vd Kjell Owrehagen.
Green Cargos använder egna befintliga lok och vagnar. I första hand handlar det om intermodala transporter, men också en del vagnslaster. Green Cargo kommer att trafikera de flesta större järnvägssträckor med minst daglig trafik. Det är mellan Alnabru och Bergen, Trondheim Stavanger och Åndalsnäs.
Cargolink som var en del av biltransportföretaget Autolink lades ner efter att man fått allvarliga anmärkningar av Statens Jernabanetillsyn. Lars Olsen, styrelseordförande i företaget är mycket kritisk till Jernbanetillsynet.
Enligt tidningen Verdens Gang klagade Cargolink på återkommande och resurskrävande revisioner och skiftande tolkningar av lagar och föreskrifter. Det har inneburit stora kostander för konsulter och juridisk hjälp samt en oförutsägbar situation. Till saken hör att Cargolink också gått med förlust under flera år.