
Green Cargo har nu kommit överens med facken ST, SEKO samt Trafik och Järnväg om ett så kallat krisavtal som innefattar bland annat förkortad arbetstid. Enligt företaget finns övertalig personal i Piteå, Borlänge och Göteborg. Där vill företaget effektivisera.
Volymraset i industrin har lett till ekonomiska förluster för Green Cargo. Därför inledde man fackliga förhandlingar i november i år. Förhandlingarna om krisavtal avbröts strax före julhelgen. Då varslade Green Cargo om övertalighet för 350 anställda. 27 december återupptogsförhandlingarna igen. Nu finns ett avtal vars bärande del är en arbetstidsförkortning till 80 procent under perioden februari – maj. Under arbetstidsförkortningen betalas 90 procent av lönen samt 100 procents pensionsavsättning.
– Den här lösningen är bättre för både medarbetarna och företaget jämfört med en stor övertalighet. Den ger oss möjligheter att snabbt växla upp vid en konjunkturuppgång, säger vd Mikael Stöhr.
Undantagna från arbetstidförkortningen är lokförare och bangårdspersonal i Kiruna samt funktioner på säljsidan, då dessa enheter behöver arbeta med full kraft.
Dessutom är medarbetarna i Piteå, Borlänge och Göteborg undantagna från arbetstidsförkortningen. Skälet är att Green Cargo menar att det finns övertalighet på dessa orter och att man behöver genomföra effektiviseringar där.
Green Cargo kommer också att vara mycket restriktiva till att använda konsulter, erbjuda möjligheter till frivillig arbetstidsförkortning under resten av året och se över uttaget av facklig tid.