Med start vid årsskiftet får eldrivna lastbilar särskild prioritet i Stena Lines Majnabbeterminal och Göteborgs hamns roroterminal. Syftet är snabba på omställningen till utsläppsfri drift.
Satsningen, som kallas Green Priority, innebär att ”gröna lastbilar” får företräde i terminalerna och tillåtelse att passera före eventuella köer. Väl inne på terminalerna hänvisas lastbilarna direkt till fartyget eller till dedikerade Green Priority-platser vid hämtning eller lämning av gods.
Prioriteringen gäller eldrivna lastbilar, oavsett om de är batterielektriska eller drivs med bränsleceller.
”Tydliga effektivitetsvinster”
– Vårt mål är att växa hållbart tillsammans med våra kunder. På Stena Line tar vi nya steg i vår hållbara omställning varje dag och vi vill bjuda in och motivera våra kunder att slå följe med oss på vägen mot en fossilfri verksamhet. Med Green Priority-projektet skapar vi tydliga effektivitetsvinster för företag som använder sig av eldrivna lastbilar, vilket är gynnsamt för företagen såväl som klimatet, och både på kort, medellång och lång sikt, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet kommer processen att se lite olika ut beroende på terminalernas specifika betingelser. Grundprincipen är dock densamma – gröna lastbilar prioriteras. Syftet är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor. De åkerier som investerar i eldrivna lastbilar förtjänar tydliga effektivitetsvinster och förkortade ledtidern, menar terminaloperatörerna.
En del av Tranzero
– Med Green Priority visar vi hur omställningen till fossilfria bränslen kan få påverkan på näringsverksamheten. Omställningen av transportsektorn som helhet kommer att kräva en långt större ansträngning, men med Green Priority introducerar vi ett tydligt och lättillgängligt koncept som är ett steg på vägen. Vi har plats och möjlighet att lägga till ett extra, grönt, körfält på vår terminal, och det ska bli spännande att följa hur Green Priority utvecklas, kommenterar Maria Franksen, vd för Gothenburg RoRo Terminal AB.
Green Priority är ett projekt inom ramen för Tranzero-initiativet, där Stena Line, AB Volvo, Scania och Göteborgs Hamn AB har gått samman i syfte att accelerera transportsektorns omställning till fossilfria bränslen. Det övergripande målet är att reducera hamnrelaterade utsläpp med 70 procent före 2030.
Här kan du läsa mer om Tranzero-initiativet.