Göteborgs hamn satsar nu på skogsexport och har öppnat en terminal för omlastning av i första hand sågade trävaror. En tidigare dåligt utnyttjad yta används nu som skogsterminal. Terminalen drivs av det Gävlebaserade åkeriet Sören Thyr AB.
Göteborgs hamn lanserar sig nu som skogshamn. Ett första steg i den riktningen är den nya skogsterminalen som öppnat i direkt anslutning till Skandiahamnen, intill till de båda roroterminalerna och containerterminalen. Anläggningen drivs av åkeriföretaget Sören Thyr AB. Åkeriet har ett hundratal anställda och driver bland annat stuveriverksamhet i en egen terminal i Gävle hamn.
Den nya skogsterminalen är på 40000 kvadratmeter och är närmsta granne till det inhägnade hamnområdet. Två dubbelspår leder in på terminalområdet. Den totala spårlängden är 800 meter. I januari installeras en så kallad load plate för lastning av containrar.
Terminalen tar emot sågade trävaror på lastbil och i järnvägsvagnar. På terminalen sker omlastning till andra lastbärare. Det är containrar, trailrar och så kallade kassetter. Mer än en miljon kubikmeter virke kan hanteras årligen. Vid start är terminalen bemannad med två truckförare som i vanliga fall är baserade i Gävle och har god rutin av den här typen av uppgifter.
All hantering sker under bar himmel. Men enligt hamnens affärsutvecklare Stig-Göran Thorén är hamnen beredd att diskutera olika tältlösningar med kunderna. Samtidigt konstaterar han att virkespaketen som hanteras är väl emballerade och tål utomhushantering.
Göteborg gör en satsning på att öka sina volymer av skogsprodukter i hamnen. Nyligen började man lansera Göteborg som en skogshamn tillsammans med åtta rederier. Det är Stena Line, DFDS Seaways, CLDN, MSC, SCI Freightman, ACL, Unifeeder och K-Line.
Vid årsskiftet börjar svaveldirektivet att gälla. Har den här satsningen med de nya hårdare utsläppsreglerna att göra?
– Nej, egentligen är det här en del av en medveten inriktning från vår sida att hitta mer gods som kan gå från Göteborg. Men det kan vara så att vi fått lite extra draghjälp av svaveldirektivet i den här satsningen, svarar Stig-Göran Thorén.
Men Göteborg har väl inte varit känt för att satsa särskilt hårt på basindustrin?
– Det här är delvis en ny strategi för oss. Vi har lyssnat på marknaden och tror att det blir en styrka för svensk industri.
Stig-Göran Thoren tillägger att det också finns möjlighet att hantera stålprodukter som ska lastas om till containrar och andra lastbärare i den nystartade terminalen.
Mats Udikas