Antalet nyregistrerade lätta lastbilar fortsätter att minska.
Under september månad registrerades 2 625 nya lätta lastbilar, vilket är en minskning med drygt 41 procent från samma månad förra året. Det rapporterar branschorganisationen Mobility Sweden, som också uppger att det är femte månaden i rad som nyregistreringarna uppvisar röda siffror.
Särskilt tufft har det varit för de eldrivna transportbilarna, där antalet nyregistreringar minskade med 52 procent i september. Detta tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av årets prognos avseende andelen eldrivna lätta lastbilar från 25 procent till 19 procent. Förklaringen uppges vara den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna för lätta ellastbilar.
Samtidigt rapporteras att 461 tunga lastbilar nyregistrerades i september, vilket är mer än dubbelt så många som året innan. Enligt Mobility Sweden kan detta till stor del förklaras av EU-kraven på en ny version om färdskrivare som trädde i kraft i september i fjol — vilket ledde till rekordregistreringar under augusti och att påföljande månader blev mycket svaga.
Totalt sett har antalet tunga lastbilar i år minskat med 28 procent jämfört med föregående år. Av de nya tunga lastbilarna var drygt 5 procent eldrivna, vilket är en svag ökning i jämförelse med föregående år.
— Åkeriernas vilja att investera i ellastbilar minskar, då regeringen aviserat skattesänkningar för diesel. De låga priserna på diesel kommer att försena elektrifieringen av tunga lastbilar. Behovet av kortare ledtider vid byggandet av laddinfrastrukturen är avgörande för utrullningen av elektrifierade tunga lastbilar, kommenterar Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.