Branschen välkomnar beskedet att miljökompensationen för godstågsoperatörer höjs.
En av punkterna i regeringens budgetproposition för 2026 är att miljökompensationen för godstågsoperatörer höjs med 330 miljoner kronor under nästa år. Totalt höjs kompensationen till 885 miljoner kronor per år mellan 2026 och 2030.
Enligt branschorganisationen Tågföretagen är detta ett ”glädjande besked” och en ”välkommen ekonomisk avlastning” då banavgifterna — enligt Tågföretagen har ökat med över 600 procent under loppet av 15 år och med cirka 40 procent sedan årsskiftet.
Tågföretagen skriver följande på sin hemsida:
En höjning av miljökompensationen är något som Tågföretagen har arbetat för en lång tid och det är en bra om än kortsiktig lösning på ett problem som – i grunden – behöver en långsiktig lösning. Banavgifterna och dess beräkningsgrunder behöver grundligt ses över samt huruvida de höjda avgifterna de facto speglar kostnaderna samt vilken kvalitet på tjänsten banavgifterna ska täcka. Detta bör regleras i balanserade affärsavtal. Tågföretagen ser fram emot fortsatt dialog kring detta med såväl infrastrukturministern som Trafikverket.
Även Transportföretagen ser positivt på att miljökompensationen höjs:
– Det är ett mycket välkommet besked. Godstransporterna på järnväg kämpar med lönsamheten, inte minst till följd av radikalt höjda banavgifter för godstrafik på järnväg de senaste åren. Nu hoppas vi att regeringen också gör något åt banavgifterna, kommenterar Anders Josephsson, tf branschchef på Transportindustriförbundet.
Förslaget om höjd miljökompensation presenteras i höstbudgeten, och börjar vid riksdagens godkännande gälla vid årsskiftet.







