
Gävle Containerterminal (GCT) kommer att driva den nya kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg som öppnar 2014. Kilenkrysset äger och bygger kombiterminalen. Tills dess går kombitrafiken via en tillällig omlastningsplats i Brista.
Kilenkrysset som äger och utvecklar logistikområdet i Rosersberg har tecknat ett 25-årigt avtal om driften i den kommande kombiterminalen med Gävle Containerterminal.
Tills dess att kombiterminalen är igång, i slutet av 2014, så kommer trailrar och containrar som ska till Rosersberg lastas om i Brista ca 5 km norr om Rosersberg. I Brista lossas även det flygbränsle som kommer med järnväg från Gävle till Arlanda.
Enligt Kilenkryssets ägare Jan Persson kommer terminalen Stockholm Nord att bli en av landets största, och kommer att bidra till smidigare och effektivare varuflöden i trafikmässigt ansträngda Storstockholm och Mälardalen.
Gävle Containerterminal siktar på att ta emot containrar i Gävle hamn och sedan låta dem gå vidare med järnväg till Stockholm Nord uppger GCT:s vd i Stig Wåhlstedt i ett pressmeddelande.
Rosersberg har på några få år vuxit till ett stort logistikområde i närheten av Arlanda. Bland annat DHL, Bonniers, e-handlaren 20-20 och Lidl har etablerat sig här. Postnord håller på att bygga en stor terminal på området.
I juni blev Rosersbergs motorvägsavfart klar. Trafikplatsen som kostade omkring en kvarts miljard kronor är till hälften finansierad av Kilenkrysset.
Mats Udikas