
DNV GL ska svara för klassningen när Stena Line nu låter bygga fyra stora ropaxfartyg som kallas världens mest bränsleeffektiva. Motorernas stämplas som ”gas ready”, redo att drivas med metanol eller LNG.
I april tillkännagav Stena Line att företaget lagt beställningen på fyra fartyg hos det kinesiska varvet Avic Weihai, ritade av finska fartygskonstruktören Deltamarin. Nu säger sig DNV GL ha fått uppdraget att stå för klassningstjänsterna, enligt de regler för huvudklassen 1A som gäller sedan årsskiftet. Gas ready hör till tilläggsklassningarna. Fartygen väntas levereras under 2019 och 2020.
Stena Line har vunnit en lång rad priser för sin konvertering av färjan Stena Germanica till metanoldrift, som världens första passagerarfärja med sådan. Medan Germanica är 242 x 29 meter så får de nu beställda fyra fartygen ett snäpp mindre mått: 212 x 28 meter, med 16 meters höjd och 6,4 meters djupgående.
Varje fartyg ska kunna ta 927 passagerare med 73 personers besättning, och rymma 3 100 filmeter för fordon.