Volvo Lastvagnar har låtit den tyske lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testa den elektriska 40-tonnaren Volvo FH Electric. Läs mer här hur testet gick.
Den fullastade lastbilen testades på den så kallade Green Truck Route, en 343 km lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i en mängd olika förhållanden. Rutten inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar.
— Jag måste säga att när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förarna kommer att bli mycket förvånade över hur lätt den är att köra, hur tyst den är och hur bra den svarar. Det finns inga som helst vibrationer, kommenterar Jan Burgdorf.
Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukningen på endast 1,1 kWh/km hade den elektriska lastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning — vilket är mer än den officiella räckvidden på 300 km. Dessutom användes 50 procent mindre energi än lastbilens dieselmotsvarighet.
— Det här testresultatet visar att det är möjligt att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, säger Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Fakta om testet och lastbilen:
Bruttovikt: 40 ton
Medelhastighet: 80 km/tim
Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
Batterikapacitet: 540 kWh
Uteffekt: 490 kW
Total längd på teststräckan: 343 km
Total räckvidd på en laddning: 345 km