En anonym fraktchef på ett flygbolag avslöjar för sajten Air Cargo News att hans bolag planerar försäljning direkt till varuägare. I ljuset av teknikutvecklingen på nätet, och nya branschregler nästa år, väcker det liv i frågan om tiden blivit mogen också för varuägarna att koppla bort sina flygspeditörer.
Att fraktköpen stöds av allt mer digitala system är det lätt att finna tecken på. I artikeln med den direktförsäljningssugne flygbolagschefen återger Air Cargo News också kommentarer om hur Delta Airlines börjat erbjuda transporttjänster direkt via webben, med spekulationer om att fler lär följa efter.
Men digitalisering betyder inte automatiskt att speditionsföretagen behöver rundas. Även de kan upprätta webbaserade tjänster som förbättrar överblicken och förenklar för kunderna. Så skriver till exempel The Loadstar om hur speditören Panalpina testar en ny bokningsportal för sina mindre kunder.
Flygbolag har självklart alltid burit den enkla idén att de skulle tjäna mer pengar ifall varuägarna köpte transporter direkt, istället för genom speditörerna som skär emellan. Men eftersom de i verkligheten behövt hålla sig vänner med speditörerna, som trots allt fattat de verkliga transportköpsbesluten och har agerat i varuägarnas namn, så har det varit tabu att säga det högt.
Men två skeenden undergräver nu speditörernas roll, tycks det. Det ena är näthandeln, där det är lätt att se parallell till hur privatresebranschens prisjämförelsesidor har minskat behovet av resebyråer.
Det andra är en viktig förändring, med effekt nästa år, i det viktiga styrdokument för fraktflygsbranschen som heter Iata-Fiata Air Cargo Agreement. Enligt motsvarande regler hittills har speditören talat för uppdragsgivaren. De nya reglerna ger varuägare och speditör mer likställd status gentemot flygbolaget i kontakterna kring transporter.
– Nu kommer flygbolagen att vara fria att arbeta direkt med varuägaren utan barriärer, eftersom varuägaren är den verkliga huvudmannen, säger Ram Menen, tidigare fraktchef på Emirates, till Air Cargo News.
Den anonyma fraktflygschef som talar om förberedelser för direktförsäljning säger att han överväger att lägga flygbolagets priser i öppen dager. Idag kan speditörer lägga på överdrivna marginaler eftersom det saknas transparens.
– Kort sagt är situationen den sämsta möjliga för både köparen och utföraren. Så tanken jag leker med är att flygbolag skulle kunna lägga ut sina fraktpriser på öppna marknaden, och internet. Det skulle kunna medföra att kunderna, när de ser skillnaden mellan flygbolagets pris och vad de själva betalar, börjar fatta sina köpbeslut annorlunda, säger den anonyma chefen till Air Cargo News.
Han bedömer att det skulle kunna ge samma sorts transparens på fraktsidan som man sett på passagerarsidan, och han ser det som att det – tvärt emot vad många väntat sig – bidragit till stabilitet på marknaden.
Även flygspeditörer i allmänhet väntar sig stark konkurrens från nya aktörer under de kommande fem åren. Det visar en enkätundersökning som genomförts av analysföretaget TI och som refereras i en artikel hos The Loadstar. Mer än två tredjedelar av aktörerna tror att traditionell flygspedition under perioden kommer att tappa volymer till nya teknikföretag samt till transportörer och till företag såsom Amazon.
Alexander Kristofersson