
EU:s program Marco Polo I och II som syftade till att flytta över godstrafik från land till sjö har haft liten effekt och det går inte att avgöra om några miljövinster uppnåtts. Det anser EU:s revisorer i den Europiska Revisionsrätten och säger att man bör avsluta ineffektiva program för att ställa om godstrafik.
Marco Polo-programmen I och II har pågått sedan 2003. EU-programmen har finansierat transportprojekt som ställer om godstrafik från väg till järnväg, inre vattenvägar och närsjöfart. Syftet har varit att minska den internationella godstrafiken på väg och öka miljöprestanda, minska trafikstockningar samt öka trafiksäkerheten.
EU:s revisorer i Europeiska Revisionsrätten har nu granskat programmen och gett dem tummen ner. Revisorerna rekommenderar att man upphör med EU-finansiering av transporttjänster som har samma utformning som Marco Polo-programmen. I framtiden bör man begära en konsekvensbedömning på förhand som ska visa att det finns ett europeiskt mervärde av projekten.
Revisorerna vänder sig särskilt mot att många av projekten skulle ha genomförts även om de inte fick EU-stöd, det är så kallade ”dödviktseffekter”. 13 av de 16 stödmottagarna som granskades sa att de skulle ha infört den nya transporttjänsten utan bidrag. Dessutom fanns inga tillförlitliga uppgifter som gjorde att man kunde bedöma vinsterna vad gäller godstransporternas miljöpåverkan.