Under första halvåret 2020 minskade antalet beställningar av nya truckar med drygt 16 procent. Det framgår av halvårsrapporterna från de två stora trucktillverkarna Kion och Jungheinrich.
Totalt krympte marknaden för materialhanteringsutrustning i världen med 6,9 procent under första halvåret 2020 då covidkrisen bröt ut. Det uppger branschorganisationen WITS. Största minskningen skedde i Europa, med 16,5 procent. Asien klarade sig bättre, med en svag minskning på 1,8 procent. Kina till och med ökade med 8,8 procent.
Ökningen i Kina förklaras bland annat med stora beställningar av motviktstruckar med förbränningsmotor. Minskningen i Nordamerika var 5,8 procent under perioden. I Nordamerika minskade istället de dieseldrivna motviktarna och motsvarade en stor del av den totala minskningen i regionen.
WITS uppgifter citeras i Jungheinrichs halvårsrapport som nyligen publicerats. Jämfört med motsvarande period 2019 minskade antalet inkommande order till Jungheinrich med 19,6 procent till 53 900 truckar. Försäljningen minskade med 7,9 procent, till 1956 miljoner euro. Vinsten (EBIT) minskade med 23,9 procent till 95,2 miljoner Euro.
Trucktillverkaren Kion med varumärkena Linde och Still minskade sin försäljning med 10 procent 3927 miljoner euro på grund av covidkrisen. Vinsten (EBIT) i stort sett halverades till 205 miljoner euro. Antalet nybeställningar minskade med 7 procent till 706 000 truckar under halvåret.