Europeiska biltillverkare gick i veckan ut med en ovanligt skarp varning för följderna av att Storbritannien lämnar gemenskapen utan något avtal med EU.
Med klockan tickande och till synes låsta diplomatiska positioner börjar bilindustrin bli rejält orolig. Ledarna för 23 europeiska bilindustriorganisationer där bland andra tyska BMW, franska Peugeot PSA och japanska Nissan ingår beskrev i ett gemensamt uttalande vilka vittgående följder ett avtalslöst utträde får för hela industrin.
– Brexit är inte bara ett brittiskt problem, alla vi som arbetar i den europeiska bilindustrin är berörda, och även utanför den, sade Christian Peugeot, som leder den franska industriorganisationen CCFA i uttalandet.
Bilfabrikernas leveranskedjor strömmar fram och tillbaka över Engelska kanalen och det beräknas att omkring tio procent av alla fordon som byggs på kontinenten har Storbritannien som slutdestination.
Premiärminister Boris Johnson satte industrins nerver i gungning genom att lova att Storbritannien lämnar EU den 31 oktober, vare sig ett nytt handelsavtal med EU:s ledning i Bryssel då finns på plats eller inte.
Storbritanniens utträde ur EU utan något avtal skulle utlösa en jordbävningsstöt i handelsrelationerna, med hot om miljardbelopp i tullar som slår hårt på konsumenternas val och vad de har råd med på båda sidorna av kanalen, skriver biltillverkarna i det gemensamma uttalandet.
Det är bilindustrins beroende av smidiga leveranser ”just-in-time” som bekymrar industriledarna mest.
– EU:s och Storbritanniens bilindustrier behöver friktionsfri handel och skulle skadas allvarligt av ytterligare avgifter och administrativa bördor för komponenter och fordon, sade Bernhard Mattes, chef för de tyska biltillverkarnas organisation VDA.
Storbritanniens bilindustri som till största delen är utlandsägd har redan skakats om av Brexit. Franska PSA varnade i juli att företaget kan lägga ner en av huvudfabrikerna i nordöstra England om den inte kan drivas lönsamt. Investeringstakten har också börjat bromsa in och minskade jämfört med året innan med 70 procent till 98 miljoner euro under första halvan av 2019, rapporterade brittiska ”Society of Motor Manufacturers and Traders” i juli.