En ny järnvägsanslutning och en utbyggd terminalyta gör att Nässjö kombiterminal växer ytterligare. Enligt verksamhetschefen är det ”knökfullt med trailers och containrar” på terminalen.
Nässjö kombiterminal har länge legat i topp i Sverige vad gäller antalet hanterade containrar. Förra året hanterades 112 000 containrar (TEU) och i år är man hittills uppe i 108 000. Det gör att Nässjö kombiterminal ihop med Eskilstuna kombiterminal är störst i landet.
Kan ta in 730-meterståg
Nu är man redo att växla upp hanteringen ytterligare. Trafikverket har nämligen investerat 10 miljoner kronor i en ny järnvägsanslutning till terminalen och ett nytt signalsystem, något som innebär att man kan in längre tåg och att tågoperatörerna kan angöra Nässjö-terminalen snabbt och enkelt även med maxlast.
— Tidigare har vi bara kunnat ta in 450-meterståg och behövt specialtillstånd för att ta kunna in långa tåg. Nu behöver vi det inte längre och kan därför ta in tåg som är upp till 730 meter långa. Det är bara vi och en bit upp på Södra stambanan plus Västra stambanan som man kan göra det på. Alla kunder vill ha långa tåg, eftersom det håller kostnaderna nere, säger Mattias Östergren, terminalchef vid Nässjö kombiterminal.
Del av större strategi
Terminalen ägs av statliga Jernhusen, som har byggt till själva terminalen med 7 000 kvadratmeter så att den uppgår till en yta av cirka 100 000 kvadratmeter. Utbyggnaden är en del av en större strategi för Jernhusen.
– Under de senaste tio åren har vi gjort kraftiga investeringar i våra kombiterminaler. Detta är en del av vårt mål att öka det kollektiva resandet och att få över mer gods från väg till järnväg. Investeringen i Nässjö omfattar större ytor för effektivare lastning och lagring, kommenterar Micael Svensson, som är affärsområdeschef för depåer och kombiterminaler på Jernhusen.
Fulla tågpendlar
Enligt verksamhetschefen Mattias Östergren finns det potential för ännu fler hanterade containrar på terminalen.
— Här är verkligen knökfullt med både trailers och containrar. Vi kör en full tågpendel fem-sex dagar i veckan till och och från Göteborgs hamn, och skulle kunna köra fler. Utöver det har vi motsvarande tågpendlar även till Luleå, Umeå och tyska Duisburg. Det är ett sjukt logistiktryck just nu, säger Mattias Östergren och nämner att man bland sina största kunder räknar in Jysk och Intersport, som bägge har sina centrallager i Nässjö.
Fotnot: en längre artikel om Nässjö kombiterminal och Nässjö som logistikcentrum publiceras i januarinumret av Transportnytt.