För första gången bjöd Easy Fairs in till en logistikmässa i Stockholm. Det skedde i anslutning till det etablerade evenemanget Pack och emballage 16-17 oktober. Med 5232 besökare under två dagar var det fullt i gångarna i Kistamässan. Ett 20-tal logistikutställare fanns på plats.
Förpackning, tryck och emballage dominerade på mässgolvet. Easy Fairs uppger att den återkommande mässan Pack och emballage är Nordens största.
Av humöret hos utställarna att döma var det gemensamma arrangemanget ett lyckat drag. Under vissa tider var det ren folkstockning i gångarna i logistikdelen. Besökarantalet överträffade också med råge mässledningens förväntningar.
Tanken med att kombinera mässorna är att en stor del av besökarna på Pack och emballage också beslutar i logistikfrågor, enligt projektldaren Jennie Heidenfors. Dessutom har man provat ett liknande upplägg i Malmö under flera år.
Logistikföretagen var inte fler än drygt 20, av totalt mer än 200 på mässan, men bredden var bra. Utställarna representerade såväl materialhantering, id-teknik som transporter. Flera var välkända varumärken som Toyota, Linde, Atlet, Kardex, Schenker och Maersk.
Antalet truckföretag var tillräckligt många för att truckutställningen skulle bli intressant med en blandad kompott av olika maskintyper. På plats fanns till exempel Combilifts midjestyrda motviktstruck, en maskintyp som sällan ses i landet i landet. Linde hade tagit dit sin nya skjutstativtruck som man precis börjat lansera.
Pack och emballage har tidigare arrangerats på Stockholmsmässan. Men i år låg den för första året i den nya Kistamässan i norra Storstockholm, som Easy Fairs moderbolag nyligen blivit ägare till. Ytterligare en nyhet är att man byter namn på förpackningsmässan till Empack, samma namn som används på företagets övriga förpackningsmässor i Europa.