Fyra nya elektriska Terberg YT203 EV-terminaltraktorer är nu i drift i Helsingborgs Hamn. För hamnen är det ett viktigt steg mot att bli helt fossilfria.
De fyra terminaltraktorerna beställdes sommaren 2020 och har nu levererats av danska N.C. Nielsen. Fordonen är försedda med det största tillgängliga batteripaketet, som är på 222 kWh, och elen levereras av det kommunalägda kraftföretaget Öresunds Kraft AB.
Helsingborgs Hamn är landets näst största containerhamn och terminaltraktorerna är avsedda att användas dygnet runt alla dagar i veckan. Livslängden förväntas vara minst tio år.
Fossilfritt 2024
Enligt hamnen är de elektriska terminaltraktorerna ett ett viktigt steg i den hållbarhetsomställning man beslutat om där målet är att endast ha fossilfria fordon innan 2024.
– Vi är stolta att vara first movers inom grön transport. Det är spännande att vara en del av den här teknologiska utvecklingen som drar fram med fortsatt styrka. För oss är det en självklarhet att arbeta för en grön omställning i hamnen med tanke på våra kunder, alla som bor i stan och för våra chaufförer som därmed får en bättre arbetsmiljö, säger Christina Argelius, teknisk chef hos Helsingborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Lyftkapacitet: 36 ton
I ett pressmeddelande betonas att terminaltraktorerna har utvecklats med så få rörliga delar som möjligt, vilket sänker underhållskostnaderna. De eldrivna fordonen släpper varken ut koldioxid eller kväveoxider och uppges uppfylla en lång rad hårda miljökrav. Lyftkapaciteten är på 36 ton.
– Vi ställer om till den nya tekniken och uppdaterar våra säkerhetsrutiner, lär förarna att optimera körningen och utökar serviceberedskapen tillsammans med våra leverantörer. Vi ser goda förutsättningar i de eldrivna fordonen som vi säkert kommer att skaffa fler av i framtiden. Vi har inlett ett nytt och mycket spännande kapitel i hamnens historia, kommenterar Christina Argelius.