Krig, inflation och lågkonjunktur orsak till att e-handeln minskade med sju procent förra året.
Uppgiften om e-handeln backar med sju procent kommer från Postnord och deras senaste så kallade E-barometer. För första gången i E-barometerns historia — som sträcker sig till 2006 — minskar den svenska e-handeln i tillväxt.
Den totala omsättningen för e-handeln 2022 uppgick till 136 miljarder SEK, att jämföra med 146 miljarder SEK året innan. Viktigt att påpeka är att årsrapporten för 2022 utgår från höga jämförelsetal, då pandemiåren uppvisade rekordstora tillväxtssiffror.
Icke desto mindre har marknaden nu svalnat betänkligt för många branscher, inte minst livsmedelsbranschen — där handeln på nätet har bromsat in rejält. Många kunder har återvänt till matbutikerna, och kunderna upplever idag att hemleveranser av mat ses som en lyxvara.
— Vi har nu väldigt förändrade konsumtionsmönster och för e-handlarna gäller det att bli mer snabbrörliga. Man måste också ha mer fokus på lönsamhet, inte bara tillväxt, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i samband med presentationen av E-barometern.
Mathias Krümmel betonar att 2022 varit ett väldigt annorlunda, som inleddes med att pandemirestriktionerna upphörde och en återgång till någon form av normalitet.
— Därefter inleddes det tragiska kriget i Ukraina, vilket för Sveriges del ledde till ökade drivmedelspriser, höjda räntor och en allt starkare inflation. Det har i sin tur haft stor påverkan på e-handeln med starkt förändrade konsumtionsbeteenden där vi som konsumenter fått allt mindre i plånboken.
Mathias Krümmel påpekar att många e-handlare inte har upplevt den typen av lågkonjunktur vi nu går in i, och att det gäller att som e-handlare se över sina rutiner för att dels överleva på kort sikt, dels satsa långsiktigt framåt.
— Lågkonjunkturen kommer att påverka alla, och man kommer inte att lösa morgondagens problem med gamla lösningar, säger Mathias Krümmel och lyfter samtidigt fram det faktum att såväl nätapoteken som e-handelsmarknaden för kläder och skor mitt i alla dystra siffror visar en positiv tillväxt: för kläder och skor handlar det om en blygsam tillväxt på 2 procent, medan tillväxten för näthandeln landade på 10 procent.
Fotnot: E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en kombination av konsumentundersökningar och företagsundersökningar. E-handeln definieras i e-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.