Den svenska e-handeln växer med 13 procent under 2012 och kommer att nå cirka 31 miljarder i omsättning under året. Det spår E-barometern som ges ut av Posten i samarbete med branschorganisationen Svensk Distanshandel och HUI Research.
En ökning med 13 procent innebär ökad tillväxt för distanshandeln, jämfört med 2011. Men även 2010 låg tillväxttakten på den nivån visar E-barometern.
E-handeln domineras av kategorierna hemelektronik, kläder och böcker/media. Snabbväxarna på området är två ganska nya kategorier, det är sport/fritid och heminredning/möbler.
Några trender på området enligt E-barometern och Postens e-handelsexpert Arne Andersson är att stora butikskedjor ökar sitt engagemang på området. Enligt E-barometern förväntar sig kunderna också avisering via SMS och smidig returhantering och allt snabbare leveranser. Undersökningen menar att kunderna allra helst ha sina paket levererade till bostaden.
För övrigt är Posten det enda av de tre transportföretagen med egna paketombud som också levererar till bostäderna. Det handlar då om försändelser på upp till 2 kg som kan läggas i brevlådan.