Tillväxten inom svensk e-handel ökade med 10 procent under årets tredje kvartal.
Postnord har presenterat sin ”E-barometer” för årets tredje kvartal. Enligt rapporten visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt för första gången på fyra år — detta då ökade med 10 procent jämfört med samma kvartal förra året.
Enligt Postnord är orsaken till tillväxten den stärkta framtidstron hos hushållen.
– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen. Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Resultaten från Postnord bekräftas av den senaste rapporten från branschorganisationen Svensk Handel, där man redovisade en ökning inom e-handeln med 16 procent jämfört med samma månad förra året.
Fotnot: E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.







