Swedavia inför ett särskilt HVO100-incitament för flygplatsaktörerna på Arlanda och Landvetter. Dieseln blir dyrare och HVO100-bränslet billigare.
Incitamentet infördes vid årskiftet och målet är att all markbunden verksamhet vid samtliga Swedavias flygplatser ska vara helt fossilfri 2025.
– Som de största transporthubbarna i Sverige har Swedavia och våra flygplatser ett långsiktigt ansvar för att ställa om till klimateffektiva och fossilfria lösningar. Vi ligger redan i framkant och har tagit stora steg framåt de senaste åren för att säkerställa att all vår egen verksamhet redan är fri från fossila bränslen. Genom detta nya HVO100-incitament vill vi uppmuntra alla våra flygplatsaktörer att följa efter och ta nästa steg in i framtiden mot en helt fossilfri fordonsflotta, säger Lena Wennberg, chef för hållbar utveckling på Swedavia, i ett pressmeddelande.
Incitamentet innebär att det sker en differentiering på priset mellan HVO100 och diesel. Priset på HVO100 sänks med 50 öre/litern samtidigt som dieseln höjs med motsvarande summa.
En del flygplatser erbjuder redan idag endast fossilfri diesel åt sina flygplatsaktörer. Det gäller Malmö Airport, Bromma Airport, Umeå Airport, Kiruna Airport, Åre/Östersund Airport, Visby Airport och Luleå Airport. På dessa flygplatser står Swedavia för merparten av flygplatsdriften, vilket innebär att dessa flygplatser inte behöver införa incitamentet.
Fotnot: HVO100 är fossilfri diesel och tillverkas främst från råvaror som slaktavfall. Det utvinns även ur tallolja, rapsolja och restprodukter från etanoltillverkning.