Att e-handeln hjälper till att driva fram mer flexibla logistiklösningar märks i utställarnas startfält inför mässan Ecommerce and Shop Tech, på Kistamässan den 18–19 april. Ett tjugotal av utställarna bär etiketten logistik i utställarkatalogen, bland dem Stockholmsbaserade nystartarna Droshi och Prime Penguin.
Sedan ett par år är e-handelsmässorna självklara att ställa ut på även för många företag som traditionellt hållit till främst på logistikens specialistmässor: leverantörer av lagerutrustning och transporttjänster inte minst. Och e-handeln har drivit på logistiktrender som tredjepartslogistik, plockautomatisering och dropshipping. Så kanske är det naturligt att nya IT-lösningar för logistik gärna presenteras tidigt på e-handlarnas hemmaplan.
Bland utställarna i Kista på kommande onsdag–torsdag (18–19 april 2018) finns till exempel nystartade Droshi. Företagets teknikplattform, eller marknadsplats om man så vill, möjliggör så kallad dropshipping – att e-handlare i sina butiker kan erbjuda varor som i själva verket kommer att skeppas direkt till konsumenten från underleverantören. När många nätbutiker vill knyta ihop sig med många leverantörer kan en viktig roll spelas av en tjänst där det räcker att var och en pluggar in sig en gång, är tanken.
En närbesläktad idé bärs av likaledes nystartade, och likaledes Stockholmsbaserade, Prime Penguin. Här ligger dock fokuset på att samla informationskopplingarna mellan e-handlarna och deras olika lager. Idealet är att lageraktiviteter som rör dina varor ska kunna styras från en samlad digital tjänst vilka lageroperatörer som än står för handpåläggningarna. Anslutna globala logistikföretag ska göra det möjligt för e-handlaren att använda sig av lösningen för varor i hela världen.
Sveriges sjätte största tredjepartslogistiker Nowaste Logistics har inför mässan flaggat för att man kommer att presentera någon form av transportörsoberoende lösning på problemet med att få hem e-handlade varor hela vägen till kunder som inte är hemma, exempelvis när det krävs en obruten kylkedja.
Cirka hundra utställare deltar totalt, som alltid från leverantörsområden såsom butiksplattformar, betalningslösningar, förpackning och marknadsföring. Varje utställare kan bära flera etiketter. Märkta med logistik finner vi drygt tjugo utställare varav en väsentlig andel från förpackningssidan. Här finns dock även representanter för speditörer som DB Schenker och Urb-it, och lagerutrustningsleverantörer som Constructor, Weland, Optiscan, Element Logic och Swisslog, och även andra typer av leverantörer.
Alexander Kristofersson