Kampen på paketmarknaden hårdnar. Nu meddelar DHL att man börjar erbjuda sina kunder leverans till leveransboxföretaget Iboxen och deras paketboxar.
DHL har sedan tidigare ett rikstäckande nätverk av paketombud (DHL Servicepoints) och egna paketboxar. Samarbetet med infrastrukturbolaget Iboxen och deras transportörsoberoende nätverk av leveransboxar innebär att man erbjudare ytterligare ett leveransalternativ.
– De senaste åren har e-handeln ökat kraftigt och med det ökar behovet av fler, och närmre, utlämningsställen. Med hjälp av Iboxens nätverk av leveransboxar och vår befintliga infrastruktur får konsumenterna ännu fler leveransmöjligheter samtidigt som vi kan minska trafiken och bidra till lägre utsläpp, säger Jonas Lindell, Managing Director på DHL eCommerce Solutions, i en skriflig kommentar.
Iboxen å sin sida uppger att man investerar stort för att bygga ut en rikstäckande infrastruktur med leveransboxar utomhus som är öppen för alla transportörer. Inom ett par år ska alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar.
Idag finns Iboxens drygt 700 leveransboxar i Storstockholm, Storgöteborg, Norrköping, Malmö, Helsingborg, Lund, Karlstad, Södertälje, Uppsala, Gävle och Örebro. Under 2022 kommer Iboxen att finnas i minst 30 av de största städerna i Sverige.