INTERVJU. Svensk Handel rasar mot de kinesiska e-handelsjättarnas gräddfil — och vill se ett radikalt ”alexanderhugg” på EU-nivå för att göra konkurrenssituationen likvärdig.
Ingen lär ha missat de kinesiska onlineföretagen Shein och Temus framfart. Med extremt låga priser har de — trots larmrapporter om tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina fabriker, beskyllningar för plagiarism och kritik mot bristfälliga produkter — tagit en allt större andel av den europeiska och svenska e-handelsmarknaden.
Enligt näringslivsorganisationen Svensk Handels senaste undersökning handlade 17 procent av de svenska konsumenterna, eller cirka 1,3 miljoner svenskar, sina julklappar från nämnda lågprisaktörer.
Tullverket har å sin sida uppgett att sex miljoner paket anlände från Shein och Temu till Sverige bara i december.
— Vår uppskattning är att snittvärdet på de ordrarna ligger på runt 350 kronor. Så sex gånger 350, ja det blir ju varor för över två miljarder kronor, säger Martin Kits, som är chef för näringspolitik och opinionsbildning hos Svensk Handel.
Med tanke på att den svenska e-handeln i december totalt omsatte 16,4 miljarder kronor, så är det fullt förståeligt att de kinesiska e-handelsgiganternas framfart har retat upp Svensk Handel och dess medlemmar.
”Snedvrider konkurrensen”
Men vad är det då man stör sig på? Borde inte en näringslivsorganisation vara positiv till fri konkurrens på en öppen marknad?
— Den springande punkten är att aktörer som Temu och Shein snedvrider konkurrensen, säger Martin Kits och förklarar varför:
— De kommer undan all europeisk lagstiftning som reglerar vilka produkter som får importeras till Europa, vad som gäller för produktsäkerheten, den sociala och miljömässiga hållbarheten och så vidare. Istället kallar de sig plattformsföretag, vilket gör att de kommer undan det importörsansvar som alla andra importerande handelsföretag har. Iställer överlåter de importansvaret på dig som konsument.

Gjorde undantag
Enligt Martin Kits kan de göra detta eftersom EU gjorde undantag för så kallade plattformsföretag när man för några år sedan klubbade igenom DSA-lagen, vilket står för Digital Services Act och är en ”rättsakt om digitala tjänster” som reglerar hanteringen av varor och tjänster på nätet.
— Att de lyckades med det var sannolikt efter mycket idogt lobbyarbete. Argumentationen var att dessa aktörer har så oerhört många produkter i sitt utbud att de omöjligt kan hålla kollen på alla. Därför får de kalla sig ”plattformar för förmedling av privatimport”, där deras roll är att tillhandahålla produkter medan det är du som kund som ”importerar” varorna, säger Martin Kits och tillägger:
— Om man jämför det med alla andra handelsföretag — som Boozt eller H&M — som i förväg måste säkerställa alla sina produkter innan de sätts ut på marknaden, så förstår var och en att det blir ojämna konkurrensvillkor.
Konsumenten har ansvaret
En ytterligare faktor i sammanhanget är att det råder tullfrihet på privatimporterade varor upp till 150 euro, vilket blir ännu en konkurrensfördel för de kinesiska plattformsaktörerna. När man som privatperson inte behöver betala tull för inköp under cirka 1 700 kronor blir det förstås ännu mer lockande att köpa varor från Shein eller Temu.
Men det finns risker att handla från plattformsföretagen.
— Vi förstår att man som konsument klickar hem en mobilladdare för 20 spänn eller en tröja för 69 kronor. Låga priser är eftertraktade i tider som dessa. Samtidigt är det inte många som känner till att det är du som privatimportör som har ansvaret om ditt hus börjar brinna på grund av att du köpt en defekt mobilladdare från Shein eller Temu. Då kanske inte ens din hemförsäkring gäller.
Förmaningar löser inte allt
Martin Kits tror dock inte att lösningen på problemet med de kinesiska plattformsföretagens framfart är att uteslutande komma med förmaningar och pekfingrar åt konsumenterna.
— Det är jättebra med upplysta konsumenter, att de får vetskap om att plattformsföretagen utarmar näringslivet vilket i förlängningen ger mindre skatteinkomster. Det viktigaste är dock att man på politisk nivå säkerställer att villkoren på marknaden blir likvärdiga.
Enligt Martin Kits vore därför det allra bästa att DSA-lagen reviderades.
— Det var ett feltänk att undanta plattformsföretagen från de så kallade compliance-kraven när DSA infördes. Att förändra DSA så att även de tvingades ta ansvar för produktsäkerhet och hållbarhet hade varit ett alexanderhugg som hade löst frågan direkt. Tyvärr verkar intresset för det vara svagt.

Avskaffa tullfriheten?
En annan lösning som diskuteras är att ta bort nämnda tullfrihet på privatimporterade varor upp till 150 euro.
— I grund och botten är jag emot det förslaget, eftersom jag är djupt övertygad om att en värld full av tullar blir en fattigare värld på lång sikt. Men i det läge vi befinner oss nu skulle det kunna bli nödvändigt. Det går nog också relativt snabbt att genomföra, säger Martin Kits och tillägger:
— Det löser nog inte hela problemet, tyvärr. För om du lägger en order på två t-shirts och en mobilladdare för exempelvis 119 kronor, och ska betala tull på det… även om det blir en hög tull på 20 procent och slutsumman då blir typ 145 kronor — det är ju fortfarande billigare än att handla från seriösa e-handelsaktörer.
Istället spekulerar Martin Kits i en administrativ avgift kopplad till själva tullhandlingen.
— Om varje sådan är avgift blir säg 200 kronor, oavsett vad varorna kostar, så blir det mer kännbart för många konsumenter. Men med det sagt, så kanske även detta är en nödlösning.
Vill se granskningar
Kanske är en skärpning gentemot de kinesiska plattformsföretagen på gång. I början av februari meddelade EU-kommissionen att man vill se ytterligare granskningar av nämnda företag och om dessa uppfyller relevanta EU-regler. Dessutom ser man positivt på att ta bort tullundantaget för varor under 150 euro och i stället införa en hanteringsavgift av det slag som Martin Kits förordar.
Samtidigt poängterar Martin Kits att man från Svensk Handels sida inte bara ser till det ekonomiska intresset när man larmar om de kinesiska plattformsföretagens framfart.
”Något som är fel”
— Vissa kanske tror att pratet om hållbarhet bara är ”högtidstal”, men handeln är en bransch som är djupt engagerad i omställningen. Såväl näringsliv som politiken trycker hårt på att vi måste bli mer cirkulära. När vi då samtidigt med berått mod låter företag som står för en osund slit-och-släng-mentalitet massproducera varor som i många fall är rent skräp, och som dessutom till stor del fraktar hit varorna med flyg — ja, då är det något som är fel, säger han och avslutar:
— Vi ska inte konkurrera med ännu mer slit och släng. Istället ska vi konkurrera med kvalitet, och det ska vara på lika villkor.