Ska klara nätter med temperaturer på -150 grader och dagar med över 120 grader.
Däckföretaget Goodyear Tire & Rubber Company har levererat produkter till NASA:s Apollo-program, däribland Apollo 11-rymdfärden som landade på månen för 53 år sedan. Företaget fortsätter denna tradition och fokuserar nu på däck till månfordon genom ett samarbete med rymdteknikföretaget Lockheed Martin.
Kommersiell verksamhet
Målet för företagen är att bli först med att etablera en utvidgad kommersiell fordonsverksamhet på månen. Goodyear bidrar med att leverera däcken till fordonen.
— Inom NASA:s Artemisprogram som undersöker möjligheterna att bosätta sig och arbeta på månen finns det ett tydligt behov av transporter på månens yta och vi avser att möta det med fordon som kan köras av astronauter eller autonomt utan besättning, säger Kirk Shireman, vice president för Lunar Exploration Campaigns på Lockheed Martin, i ett pressmeddelande.
Under utvecklingen av mobilitet på månen och förmågan att stå emot dess utmanande förhållanden har Goodyear dragit nytta av sin kompetens inom luftfria däck som används på jorden.
— Allt vi lär oss av att tillverka däck för månens extremt svåra driftsmiljö kommer att hjälpa oss att göra bättre luftfria däck för användning på jorden, kommenterar Chris Helsel, senior vice president för den globala verksamheten samt chief technology officer på Goodyear.
Ökad kapacitet
Apollo-månbilarna byggdes för några dagars exkursioner inom åtta kilometer från landningsplatsen. Enligt företagen kommer färderna i framtiden att gå genom besvärlig terräng, plus att sträckorna kommer att vara mycket längre och temperaturerna högre och mer extrema.
Bland annat uppges att ny däckkapacitet måste utvecklas för att öka livslängden till flera år och dessutom överleva nätter där temperaturen kan falla under -150 grader och dagar med temperaturer över 120 grader Celsius.
Företagen planerar att ha sitt första fordon på månen redo i tid för NASA:s månlandning 2025.