Första järnvägsterminalen i sitt slag färdigbyggd i södra Sverige.
Logistikbolaget Westerman Multimodal Logistics har flyttat in i vad som uppges vara en unik byggnad i Malmös hamn — nämligen en järnvägsterminal på 18 000 kvadratmeter där tågvagnarna kan köras in. Enligt uppgift är det enda byggnaden av sitt slag i södra Sverige.
Byggnaden är ansluten till Sveriges järnvägsinfrastruktur, vilket innebär att tågvagnar kan köra direkt in i byggnaden och sedan genomföra resan till kunder via järnvägsnätet. Därigenom kan Westerman Multimodal Logistics ha tågvagnshantering, förvaring och dockning i en och samma byggnad.
I terminalen ryms sex tågvagnar åt gången. Ett extra spår gör det möjligt att ha ytterligare sex vagnar som väntar utanför byggnaden. Terminalen kommer att användas för tågvagnshantering, dockning och lager av allt från tungt stål till livsmedel och pappersprodukter. Varor som inte transporteras med tåg kan fraktas via fartyg vidare till Europa.
Bakom projektet står belgiska MG Real Estate, som inom kort kommer att påbörja byggnationen av en liknande byggnad intill den första terminalen. Denna kommer att vara färdig 2024.
— Vi är specialister på den här typen av lösning och märker ett ökande intresse för att bygga mer flexibelt för olika transporttyper. Vår plan är att fortsätta att växa och att hitta fler strategiska platser i Sverige. Malmö lämpar sig väl för denna typ av projekt eftersom det finns tillräckligt med utrymme för expansion, säger Anton van Vlerken, CCO Europe hos MG Real Estate, i ett pressmeddelande.