För två år sedan stoppade polisen en bulgarisk lastbil som sedan fälldes för brott mot cabotagelagen. Nu bötfälls även speditören som anlitade det bulgariska åkeriet.
Det var i oktober 2018 som en lastbil från ett åkeri i Bulgarien stoppades av Helsingborgspolisen. I den påkopplade DSV-trailern fanns åtta olika godsförsändelser med lika många fraktsedlar och där samtliga hade olika avsändare och mottagare.
Eftersom EU:s regler säger att åkerier i unionen får göra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater inom loppet av sju dagar så hade det bulgariska åkeriet gjort sig skyldigt till brott mot cabotagereglerna och dömdes att betala en sanktionsavgift på 40 000 kronor.
Den rättsliga processen slutade dock inte här. Ärendet togs vidare till åklagare som menade att speditören – DSV – medvetet hade anlitat det bulgariska åkeriet för körningar som bröt mot cabotagereglerna eftersom lastbilen som polisen stoppade hade åtta olika godsförsändelser.
Den 17 september fälldes DSV i tingsrätten till att betala en företagsbot på 50 000 kronor. Enligt tidningen Transportarbetaren får DSV även betala advokatkostnader på nästan 63 000 kronor till staten.
Det är inte första gången som det Danmarksbaserade men internationellt verksamma DSV anlitat åkerier som blivit ett polisärende. Hösten 2014 stoppades en lastbil där föraren från Makedonien visade upp ett körkort som visade sig vara förfalskat. Lastbilen tillhörde ett svenskt åkeri som körde åt DSV. En polisinspektör polisanmälde också DSV för brott mot bestämmelserna om beställaransvar i yrkestrafiklagen eftersom bolaget anlitat åkeriet som den makedonske föraren körde för.
Den makedonske föraren, som i likhet med många andra lastbilsförare i Makedonien rest till Bulgarien och ansökt om pass och körkort, lyckades dock övertyga rätten om att han trott att hans lastbilskörkort och pass var äkta och friades av tingsrätten.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09