Skogsprodukter som tidigare tagit andra vägar har nu hittat till Norvik Hamn, som annars är en stor importhamn.
Exporten via containerterminalen i Norvik Hamn fyra mil söder om Stockholm fortsätter att öka. Bristen på tomcontainrar i Sverige och övriga världen gör att exportgods söker nya vägar. Norvik hamns goda tillgång till tomcontainrar medför att mer och mer exportgods tar vägen via Sveriges nya storhamn.
Det är logistikföretaget Svecon Freight AB som i samarbete med Stockholms Hamnar, Euroglobe och Hutchison Ports Stockholm har börjat skeppa ut skogsprodukter via Norvik Hamn. Skogsprodukterna som tidigare tagit andra vägar har på grund av bristen på tomcontainrar nu hittat till Norvik Hamn.
– Det råder stor brist på tomcontainrar i Sverige idag och behovet från svensk exportindustri är påtagligt. Som stor importhamn med överskott av tomcontainrar kan vi istället för att flytta runt containrar i Sverige bidra till en mer hållbar och kostnadseffektiv hantering, säger Nicklas Ebersson, godsansvarig Stockholms Hamnar.
Om Norvik hamn
Norvik hamn ingår i Stockholms Hamnar AB och öppnade för ett år sedan. Hamnen, som har både roro- och containerterminal och en elektrifierad järnvägsanslutning, ligger i Nynäshamn 4 mil söder om Stockholm.