Under namnet Twill driver Maerskkoncernen sedan förra året en ny webbaserad tjänst för helcontainerfrakt från Asien. Den lanseras successivt över världen och har nyss rullats ut i Sverige och Danmark.
Twill drivs inom Maersks speditionsdel Damco, men under eget varumärke – och med stöd av särskilda kundtjänstteam i respektive mottagarland. Det svenska sitter i Göteborg, uppger Maersk.
Den webbaserade tjänsten gör upplevelsen av att boka en containertransport mer lik den när man köper en privat flygresa på nätet, genom att den kan presentera transportörers avgångar, priser och tillgänglighet i realtid samt svara för bokningarna hos dem. När en kund väl har fått sina villkor inramade ska det räcka med enstaka klick för att boka in sina containrar på en avgång.
Men tjänsten kan också användas som plattform för hanteringen av dokumenten kring sändningen och godset i den. En leverantör i Asien och en varubeställare i Europa kan exempelvis välja att dela och godkänna fakturor, och båda kan få löpande aviseringar vartefter sändningens status uppdateras längs transportkedjan. Tanken är att samlandet av frakt- och affärsinformation ska kunna minska varuköpares och leverantörers behov av mailande och annat friformigt dokumentjagande.
Med digitalt samlade dokument skapas också möjligheter att automatisera anpassade processer kring frakten. Twill har hittills lanserat möjligheten för beställare att delegera åt varuleverantören själv att gå in i systemet och lägga transportbokningen. I transporternas värld av trebokstavsförkortningar kallas förfarandet för SIB – supplier initiated booking.
Alexander Kristofersson