EU bötfäller 14 stora transportkoncerner för att ha ingått i flera flygfraktkarteller. Totalt är bötessumman motsvarande 1,5 miljarder kronor. Kuehne och Nagel, som ensamt krävs på närmare en halv miljard kronor, säger att kommissionen dragit felaktiga slutsatser av sin egen utredning.
EU-kommissionen har utrett fyra fall av kartellbildning inom flygfrakt under åren 2002 – 2007. Kommissionen har kommit fram till att de inblandade företagen har brutit mot EUs regler mot kartellbildning. Företagen har samordnat priser och andra villkor.
I första hand har det rört transporter Hong Kong – Europa och Europa – USA. Det sammanlagda bötesbeloppet är 169 miljoner euro (motsvarande 1,5 miljarder kronor).
De bötfällda företagen är Kuehne och Nagel, Schenker, UPS, Ceva, DHL, Panalpina, UTI Workdwide, Agility, DSV, Nippon Express, Beijing Kinetsu World Express, Yusen, Hellman Wirldwide, Expeditors och Toll Global Forwarding
DHL, som ingår i Deutsche Post har också deltagit i kartellerna, men bötfälls inte, eftersom man samarbetat med EUs utredare. Även Ceva, Schenker, Agility och Yusen har fått sina bötesbelopp reducerade eftersom man samarbetetat med utredningen.
Kuehne och Nagel är det företag som fått det högsta bötesbeloppet på 53 miljoner euro (ca 490 miljoner kronor). Transportföretaget hävdar att kommissionen dragit felaktiga slutsatser och att man visst har samarbetat med EUs utredare. Dessutom har man tidigare kommit överens med det amerikanska justitiedepartementet om att betala böter på motsvarande drygt 60 miljoner kronor i en av de karteller som EU-kommissionen utrett.
De fyra kartellbildningarna är:
• NES-kartellen, ”new export system”, en gemensam överenskommelse om avgifter vid elektronisk deklaration av exportgods i Storbritannien,
• AMS-kartellen, ”advanced manifest system”, överenskommelser om gemensamma avgifter på förhandsanmälan av gods till USAs tullmyndigheter,
• CAF-kartellen, ”currency adjustment factor”, gemensam hantering vid skifte från dollar till kinesisk valuta i fraktkontrakten,
• PSS-kartellen, ”peak season surcharge”, överenskommelser om gemensamma påslag för transporter under månaderna före jul i Kina.